Newsletter 11/2018

New podcast episode:

In episode 4 of the drama in language teaching podcast I talk to Eva Göksel about her impressions and experiences as a conference attendee and presenter at IDIERI 9, the big drama in education conference that took place in Auckland, New Zealand, in July 2018.

Conferences / Workshops / Professional Development:

THEMPPO 2-day „Winter Workplay“  will take place 21/22 February 2019  in Grenoble, France . „Construisons / Let’s Build” is an intensive theatre workshop leading to a short theatrical creation based on the THEMPPO approach in language teaching. Further information can be found in the attachment. The number of places for this event is limited:  pre-register online.

Save the date: Drama in Education Days (Zug or Konstanz): 18-20 July 2019. More information to come soon.

Seminar: YES, AND… – Improvisation in the learning process

11-16 December 2018 | Warsaw, Poland
Introducing applied improvisation as a non-formal educational methodology in both formal and informal educational settings Cross sectoral seminar for Youth and School Education sector participants.

https://www.salto-youth.net/tools/european-training-calendar/training/yes-and-improvisation-in-the-learning-process.7640/

Calls for Papers:

The Improviser’s Classroom: Pedagogies of Adaptive Performance, Social Engagement, and Creative Practice ( Edited Collection)
https://rhythmofstudy.com/improvisersclassroom/cfp/

ESOL Kuwait Conference, 2019 – 14th – 16th February
Gulf University for Science & Technology
„Vision 2035: Together Towards Tomorrow Teaching and
Learning Languages: Innovation and Creativity“. TESOL Kuwait Conference Flyer, 2019 Contributions on drama in language learning are welcome!

New Books and articles / Neue Bücher und Artikel:

The Arts in Language Teaching – International Perspectives: Performative – Aesthetic – Transversal
Olivier Mentz, Micha Fleiner (eds)
Reihe: Europa lernen. Perspektiven für eine Didaktik europäischer Kulturstudien
V. 8, 2018, 272 p., 34.90 EUR, 34.90 CHF, br., ISBN 978-3-643-80285-9

Beyond the mere word. Exploring the language of Drama through text- and
performance-based approaches for developing L2 oral
skills.
Simona Floare Bora (PhD thesis, open access):

http://repository.essex.ac.uk/21287/1/Final%20PhD%20thesis%20Simona%20Bora.pdf

Related article comparing text- and performance-based approaches to language learning (paid content):
https://www.tandfonline.com/…/full/10…/17501229.2018.1538225

Mündliche, schriftliche und theatrale Wege der Praxisreflexion – Beiträge zur Professionalisierung pädagogischen Handelns

Von: Eveline Christof, Julia Köhler, Katharina Rosenberger, Corinne Wyss

TEXT aus dem Verlagsprogramm: „Reflexion ist für die Aus- und Weiterbildung von Lehrkräften ein essenzieller Bestandteil. Die Reflexion von Praxiserfahrungen regt Denk- und Lernprozesse an und unterstützt damit die persönliche und professionelle Weiterentwicklung. Die Autorinnen präsentieren in diesem Buch mündliche, schriftliche und theatrale Wege der Praxisreflexion. Sie erläutern theoretische Grundlagen und diskutieren konkrete Beispiele für die praktische Umsetzung.“ (www.hep-verlag.ch/praxisreflexion/)

hep-verlag, 28 €, 168 Seiten, ISBN-13: 978-3035509236

The Integrated Skills Through Drama Series:

Integrated Skills through Drama is a collection of plays written specifically for English learners. Each course book contains a complete curriculum built around an original one-act play.“ (publisher’s website)

http://www.alphabetpublishingbooks.com/istd/

Applied Theatre: Economies (e-book)
From publisher’s website: „Applied Theatre: Economiesaddresses a notoriously problematic area: applied theatre’s relationship to the economy and the ways in which socially committed theatre makers fund, finance or otherwise resource their work.

https://www.bloomsbury.com/uk/applied-theatre-economies-9781350001718

Nicht neu, aber neu entdeckt:

44 Aussprachespiele Deutsch als Fremdsprache.

Von: Ursula Hirschfeld, Kerstin Reinke, Klett-Verlag, 2014, 19, 99 EUR, 168 Seiten, 9783126751872,

Verlagswebsite: „Die spielerischen Unterrichtsmaterialien…

  • üben sowohl das Hören (Identifizieren und Differenzieren) als auch das Aussprechen der deutschen Standardsprache,
  • bieten abwechslungsreiche Spielformen nach phonetischen Themen geordnet,
  • sind für alle Altersstufen, Niveaus und Ausgangssprachen geeignet,
  • beschreiben Tipps und Tricks zur Umsetzung im Unterricht“